Go to content Go to navigation Go to search

geo-spatial.org: An elegant place for sharing geoKnowledge & geoData

Căutare



RSS / Atom / WMS / WFS


Contact


Lista de discuții / Forum


Publicat cu Textpattern


Comunitatea:

Conferința FOSS4G 2019
Conferința FOSS4G 2018

Palimpsest cartografic

de Ștefan Constantinescu

Publicat la 18 Jan 2008 | Secţiunea: Blog | Categoria: Cartografie/

Exprimarea, oarecum forțată din titlu, vine să atragă atenția asupra unui aspect fundamental: de cele mai multe ori folosim hărți la producerea altor hărți. Cât din rezultatul final se apropie de ceea ce urmărim de fapt? Noua hartă creată de noi exprimă ceva, dorește să transmită o IDEE, sau este o simplă adunătură de semne și de date pe o foaie de hârtie?

În ultimele zile am fost nevoit să văd multe „hărți” ale unor studenți, pregătite pentru lucrările de diplomă, sau pentru anumite examene. Am descoperit cu dezamăgire reprezentări disproporționate, exagerate, urâte de cele mai multe ori. Chiar dacă harta în sine implica zeci de ore de muncă, digitizări, interpolări, analize statistice etc., produsul final nu era unul atrăgător. Mi-am dat seama cum tinerii studenți nu puteau fi acuzați de rea intenție, deorece mulți dintre ei munciseră serios, doar că le lipsea ceva esențial: principiile cartografice. Din acest motiv doresc să prezint mai jos câteva dintre ideile fundamentale care stau la baza desenării oricărei hărți. În cadrul British Cartographic Society Design Group s-au elaborat 5 principii ale designului cartografic. Am făcut o scurtă sinteză a acestora mai jos, cei care doresc consultarea întregului material o pot face aici.

Principiile designului cartografic

Principalul scop al unei hărți este de a atrage atenția.
Principiile designului cartografic sunt veșnice, rezultatele nu.
Regulile designului cartografic pot fi învățate, principiile și conceptele trebuiesc însă însușite.

Cele 5 principii:

1. Conceptul înaintea complilației
Desenează întregul înaintea părților. User first, user last. Dacă o hartă ar fi o clădire, nu trebuie să se prăbușească!

2. Ierarhizarea cu armonie
Lucrurile importante trebuie înfățișate ca fiind importante. Armonia este subliminală. Armonia oferă răspunsuri.

3. Simplitatea din renunțare
Nu este important ce pui într-o hartă ci ce scoți din aceasta. Designul cartografic final apare atunci când nu mai ai ce scoate dintr-o hartă. Conținutul poate determină scara, sau scara poate influența conținutul și ambele determină nivelul de generalizare.

4. Informație maximă la costuri minime
Ce cantitate de informație se poate obține la o simplă privire fugară? Funcționalitate NU utilitate. Designul face utilitatea funcțională. Orice hartă este un compromis.

5. Indu emoție pentru a induce înțelegere
Desedează cu emoție pentru a induce emoție. Orice imagine este un mesaj care implică emoții, sentimente. Filosofia este simplă: frumusețea captează atenția, iar focusarea atenției este scopul fiecărei hărți.

O lucrare celebră în domeniu este The Visual Display of Quantitative Information (1998) a lui Edward Tufte, din care am ales următoarele sfaturi adresate celui care elaborează o hartă. Unele dintre ele sper să vi se pară interesante, dacă nu aplicabile…

Calitatea grafică reprezintă cea mai bună modalitate de prezentare a datelor, implicând: analiză sintetică, statistică și design.

Calitatea grafică constă în transmiterea ideilor complexe cu claritate, precizie și eficiență.

Calitatea grafică este aproape întotdeauna multidimensională.

Calitatea grafică oferă privitorului cel mai mare număr de idei în timpul cel mai scurt.

Claritatea, detalierea și meticulozitatea denumirilor de pe hartă, ajută la diminuarea ambiguităților și deformărilor grafice.

Prezintă întotdeauna variația datelor nu cea a designului.

Dezvăluie complexitatea datelor.

Revizuiește și editează.

Din cartea Making maps: a visual guide to map design for GIS de John Krigier și Denis Wood am selectat câteva criterii finale de evaluare ale unei hărți:

1. Harta reprezintă ceea ce ai dorit?
2. Se adresează unui anumit public specializat sau este una generală?
3. Este interesantă, informativă, confuză, plictisitoare?
4. Poate fi transpusă în alb-negru?
5. Dintre următoarele criterii comparate, care se potrivește cel mai bine hărții?

Este confuză sau clară
Amorfă sau structurată
Fragmentată sau coerentă
Ordonată sau dezordonată
Aglomerată sau goală
Mărginită sau extinsă
Echilibrată sau asimetrică
Îngrijită sau murdară
Elegantă sau nefinisată
Are contrast puternic sau slab
Este simplă sau complexă
Interesantă sau plictisitoare
Luminoasă sau întunecată
Generoasă sau restrictivă
Modernă sau tradițională
Îndrăzneață sau timidă
Subtilă sau vulgară
Flexibilă sau rigidă
Temporară sau finală
Autoritară sau neautoritară
Potrivită sau nepotrivită

Iată cum primii critici ai unei hărți proprii suntem chiar noi, dacă ținem cont de conceptele și principiile enunțate mai sus. Sper ca aceste rânduri să vă ajute în elaborarea hărților viitoare.

Discută articolul (0 comentarii)

Categorii